IT Vijesti

VIDI RSS

  • VIDEO: Moonship kreće na Mjesec

     

    MAK

    Piše: Miroslav Ambruš-Kiš Mak, Space Geek

    A što vam ja trubim sve vrijeme! - mogao bih se na ovu objavu busati u slabašna prsa. “Hold your horses!” u ovom je trenutku ipak malo prikladnije.

    Iako se Starship još nijednom nije u jednom komadu spustio ni s apogeja od deset kilometara, Nasa je iznebuha odabrala Starship SpaceX-a za lander prvih ljudi na Mjesec.

    U Nasinu natjecanju za Mjesečev lander s ljudskom posadom natjecali su se idejnim projektima, specifikacijom i ponuđenom cijenom proizvođač raketnih motora Dynetics iz Huntsvillea u Alabami koji je bio izgradio jezgru mockupa landera za studiju provlačenja instalacija, dizajn interijera i smještaj posade, Bezosov Blue Origin, koji je izgradio i pompozno izložio puni mockup landera Blue Moon i SpaceX koji ubrzano testira rane verzije prototipa Starshipa - za meko spuštanje na ovozemaljski beton.

    dynetics

    Na prvom natječaju za idejni koncept HLS-a (Human Landing System) javilo se pet timova: Bezossov Blue Origin u konzorciju s Lockheed Martinom, Northorp Grummanom i Draper Laboratoryjem, Boeing, Dynetics. SpaceX i Vivaceov dvostupanjski lander koji je silno podsjećao na Nasin iz odbačenoga programa Altair.

    blue origin

    Nasa je 1. svibnja 2020., u vrijeme kada smo se mi više zabavljali nagađanjem o popuštanju epidemioloških mjera i kako bi one mogle izgledati, objavila da su odabrani Blue Origin i Dynetics te da im je, svakom, za razvoj landera u sljedećih deset mjeseci dodijeljen ugovor od 967 milijuna dolara. Ostali su prekriženi.

    SpaceX je uložio prosvjed, a u svom je facilityju u Brownsvilleu na jugu Teksasa prkosno izgradio i lanjskog 20. listopada izložio je kamerama gornji dio Starshipa s Nasinim brendom. SpaceX je naknadno uvršten i dobio je također ugovor, ali na samo 135 milijuna, da bi ga u petak, 16. travnja, Nasa proglasila pobjednikom “cum laude” i izborom za slijetanje na Mjesec.

    Dakle, Moonship!

    Pa, koji je plan za 2024. godinu, ili koju već. Ako se pitate čemu kolebanje, nekako ipak sumnjam da će kasniti SpaceX, a prije bih rekao da je teško zamislivo da će biti dovršen treći SLS koji bi do Mjesečeve orbite misijom Atremis trebao dovesti ljudsku posadu. A možda dobre izglede na dobitak imaju i oni koji bi se kladili da do tog roka za let s posadom neće biti spreman ni brod za posadu Orion. No, ako sve bude u redu, SLS-om i Orionom astronauti bi se dopeljali do Mjesečeve orbitalne stanice Gateway odakle bi dvoje članova posade prešlo u Starship kojega bi SpaceX lansirao svojim boosterom Super Heavy.

    moonship

    Starship, onako golem, s dosta komfornim prostorom za posadu i još većim prostorom za cargo, trebao bi se gorivom dopuniti u zemaljskoj orbiti iz drugog Starshipa koji ima ulogu tankera te bi se bez posade dovukao do Gatewaya.

    moonship 2

    Nakon završetka misije na Mjesečevoj površini Starshipom bi se vratili u Orion za povratak, a Starship bi bez posade, izvodeći sad već ikonični bellyflip, teret trebao isporučiti nakon spuštanja u Boca Chici, okrug Brownsville.

    A sad ocjene!

    Tri su bila ključna kriterija. Tehničku izvedbu i upravljanje razvojem ocjenjivali su Nasini inspektori, a analizu cijene projekta kombinacija inženjera i financijaša. Tehnički su “prihvatljivim” ocijenjeni Blue Origin i SpaceX, a Dynetics je dobio rejting “slabo”. Dynetics i Blue Origin su za upravljanje razvojem dobili ocjene “vrlo dobar”, a SpaceX je dobio ocjenu “izvanredan”.

    Kako je i zbog čega odabran Muskov SpaceX za spuštanje ljudi na Mjesec NASA objašnjava u ovom videu.

     

    Napokon, faktor cijene pobjednika SpaceX-a izložen je taktično, da se nitko ne uvrijedi: “Ukupna vrednovana cijena SpaceX-a od 2,941 milijarde dolara bila je osjetno najniža među ponuđenima. Ponuda Blue Origina bila je osjetno viša, a Dyneticsova je cijena bila osjetno viša od Blue Originove.”

    Starship  dijagram.net

    Nasa je u objavi spomenula završnu cijenu slijetanja na Mjesec, povratak astronauta u Orion i dobavu prikupljenih uzoraka na Zemlju ugovorom od 2,89 milijardi dolara.

    SpaceX u međuvremenu, u sklopu kalendara programa Artemis, mora na Mjesec spustiti Starship bez posade i izvesti potrebne manevre pri povratku na Zemlju. Ili će Moonship ipak na Mjesec letjeti s nekim ljudima? Moguće je da će prije tog pokusa SpaceX u svom aranžmanu trenirati let prema Mjesecu, orbitiranje i orbitalne manevre bez spuštanja te povratak s nekim ljudima.

    Mogao bi to biti japanski milijarder Yusaku Maezawa koji je kupio tu “osmicu” na relaciji Zemlja-Mjesec-Zemlja. Musk je nedavno objavio kako će Starship biti spreman za letove s posadom 2023. godine i bit će sposoban obletjeti Mjesec bez spuštanja.

    Kako će izgledati Starship-Moonship iznutra možete pogledati u ovom videu.

    Za mene “hold your horses!” ima dva značenja. Prvo je da ću pažljivo i ne posve hladnokrvno nastaviti pratiti razvoj Starshipa na svakom njegovom koraku. I tu doista može biti još mnogo neplaniranih rupa. Međutim, posve je nejasno zašto ti astronauti već sada nemaju vozni red u kojemu su i SLS i Orion posve suvišni? Jedino što u programu Artemis doista ima smisla jest Mjesečeva orbitalna stanica Gateway. Sve ostalo zdravom razumu to uopće ne ide u glavu.


  • Gadget otkriva citokinsku oluju iza...

    Znanstvenici Sveučilišta u Teksasu izradili su nosivi gadget koji je u stanju analizirati znoj korisnika i detektirati takozvanu "citokinsku oluju". U dijelu osoba zaraženih Covid-19 koronavirusom razvija se "citokinska oluja", tj. izlučivanje većih količina citokina iz brojnih imunih stanica, koji inače imaju ulogu komunikacije i orkestracije imunosne reakcije.

    Velika količina različitih citokina uzrokuje disonanciju, neusklađeni, neučinkoviti i nekoordinirani upalni odgovor zbog zbunjujućih i konkfliktnih signala različitih citokina. Rezultat je difuzno oštećenje stanica pluća, dominantno alveola (DAD – diffuse alveolar damage), potom i endotela plućnih kapilara. Posljedica su upala pluća, vaskulitis i mikrotromboembolizacije u plućima. Također su moguće još teže komplikacije kao sepsa, sekundarna hemofagocitna limfohistiocitoza (HLH) i autoimuni poremećaji.

    Znanstvenici su stoga odlučili izumiti nosivi gadget nalik na pametni sat koji će uočiti rane znakove opasne citokinske oluje, što će liječnicima pružiti dragocjeno vrijeme da tretiraju stanje dostavom steroida prije nego se situacija pogorša, kao što možete vidjeti u ovom videu.

    Gadget koji koristi senzore s antitijelima protiv sedam proupalnih proteina testirali su na šest zdravih ljudi i pet osoba oboljelih od gripe, još jednog virusa koji može pokrenuti oluju citokina. Dvije bolesne osobe pokazale su povišenu razinu citokina, dok su svi sudionici u znoju imali citokine koji su odgovarali očekivanim vrijednostima na temelju prethodnih istraživanja.

    Citokinski testovi se mogu provoditi i uzimanjem uzoraka krvi, no to je teško provoditi kod kuće, pa znanstvenici vjeruju da bi se ovaj gadget mogao dijeliti osobama iz najugroženijih skupina kod kojih COVID-19 može izazvati fatalne ishode.


  • Let helića odgođen zbog nadogradn...

    Nakon što je NASA početkom ovog tjedna izvela pokusnu okretanje rotora Ingenuity helikoptera kako bi ga pripremila za prvi povijesni let na Marsu, otkriven je problem uslijed kojeg su se elise vrtjele sporije i kraće od očekivanog.

    NASA je sljedećih nekoliko dana nastojala otkriti u čemu je problem i potom je izjavila da je helikopter "zdrav", no poletjet će najranije kroz tjedan dana zbog softverske nadogradnje, koliko će biti potrebno za dostavu, testiranje i pokretanje novog upravljačkog programa na Marsu.

    Ovo ažuriranje softvera izmijenit će postupak kojim se dva kontrolera leta pokreću, omogućujući hardveru i softveru siguran prijelaz u stanje leta. Izmjene letačkog softvera neovisno se pregledavaju i validiraju na ispitnim mjestima u NASA-inom JPL laboratoriju.

    Iako je razvoj nadogradnje softvera jednostavan, NASA kaže da će postupak provjere valjanosti i dostava nove inačice softvera na helić potrajati neko vrijeme, a "detaljni vremenski raspored za reprogramiranje brzog okretanja i prvog leta još uvijek je u proceduri. Postupak ažuriranja Ingenuityjevog softvera za kontrolu leta slijedit će ustaljene procese za provjeru valjanosti pažljivim i smišljenim koracima za premještanje novog softvera kroz rover do bazne stanice, a zatim do helikoptera".

    NASA kaže da se taj proces nadogradnje provodi u sljedeće 4 faze:

    1. Dijagnosticiranje problema i razvoj potencijalnih rješenja
    2. Razvoj, provjera i prijenos softvera
    3. Učitavanje letnog softvera na kontrolere leta
    4. Restartanje Ingenuitya s novim softverom

    "Nakon što prođemo sve ove faze pripremit ćemo Ingenuity za prvi let, što će potrajati nekoliko Sola, odnosno Marsovih dana", dodaju inženjeri NASA-e.

    U svkom slučaju, ako ste nestrpljivi poput nas da vidite hoće li helić poletjeti u rijetkoj Marsovoj atmosferi, morat ćete se još malo strpjeti dok ne isporuče patcheve


PDF Ispis E-mail

Dobrodošli na stranice BORG-a!

 

Borg d.o.o. pruža usluge iz područja integracije i implementacije informacijskih tehnologija. Naš stručni tim ima znanje i iskustvo koje jamči uspješnu implementaciju Vaših projekata, u sklopu kojih radimo:

  •  Procjenu postojećeg stanja IT sustava i poslovnih aplikacija.
  •  Analizu infrastrukturnih potreba.
  •  Planiranje i vođenje projekata.
  •  Dizajn i implementaciju mreže.
  •  Analizu performansi i podešavanje novog sustava.
Po uspješno završenoj implementaciji projekta korisnik se kontinuirano prati kroz jamstvene servisne usluge i kroz ugovorene razine podrške IT sustavu. Neovisno o veličini tvrtke i kompleksnosti Informacijskog sustava potrebno je slijediti standardne procedure, odnosno poštivati pravila struke. Samo takav pristup jamči korisniku mogućnost implementacije novih tehnologija, te zaštitu prethodnih investicija u opremu i znanje uposlenih.
 
Facebook MySpace Twitter Digg Delicious Stumbleupon Google Bookmarks RSS Feed 
RocketTheme Joomla Templates